een aflevering van de gevaarlijkste wegen - Reisverslag uit Mindresunde, Noorwegen van Sylvia Braafhart-van liere - WaarBenJij.nu een aflevering van de gevaarlijkste wegen - Reisverslag uit Mindresunde, Noorwegen van Sylvia Braafhart-van liere - WaarBenJij.nu

een aflevering van de gevaarlijkste wegen

Door: sylvia

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

12 Augustus 2020 | Noorwegen, Mindresunde

Vandaag gingen we als eerste een wandeling maken in het rondane park maar dan aan de andere kant als gisteren.
Vanaf de parkeerplaats liepen we eerst langs Spranget dit is een kloof waar water doorstroomt.
We konden ons nog herinneren dat we daar een paar jaar terug al heen wilde maar toen moesten we snel omkeren omdat er heel slecht weer aan kwam . we hebben toen ook een andere wandeling gelopen en nu starten we er gelijk bij.
We liepen een wandeling langs verschillende informatie bordjes. Het was best interessant. Op een gegeven moment kwamen we bij een grote kuil met stenen daarlangs.
Op het bordje stond de uitleg ervan. Vroeger maakten diegene die op rendieren jaagden diepe kuilen met aan de zijkant stenen die een steile wand vormden zodat de rendieren niet meer uit de kuil konden komen als ze erin waren gevallen.
De kuil bedekt ze met bladeren zodat rendieren de kuil niet van te voren zagen.
Zodra ze in de kuil lagen werden ze met een speer gedood.
Dat soort kuilen kam je dus op verschillende plekken tegen.
De wandeling kwam nog langs een erg mooie dubbele waterval en mooie uitzichten en eindigde weer op de parkeerplaats.
Het was de eerste wandeling die we maakte die niet zwaar was. dat was ook wel eens fijn.
We reden weer verder en we wilde eigenlijk nog langs twee winkeltjes die we eerder langs de weg hadden gezien. Daarvoor moesten we wel weer een stukje terug maar op zich niet heel erg want ik wilde nog heel graag een weg rijden die ik thuis al meerder keren was tegen gekomen in boekjes en waar ik al vaak over had gelezen.
We reden dus die kant uit. De winkeltjes waren helaas niet zoveel. Noorwegen is ook niet echt van de souvenirs.
Na een tijdje kwamen we bij de weg. Het begon met een smalle weg maar het was nog goed te doen. Maar hoe hoger we kwamen hoe gevaarlijker het werd. Diepe afgronden zonder vangrail en grote gaten in de weg. Een heel smal donker tunneltje met nog een bocht erin en als er tegenliggers kwamen stond je echt op het randje van de afgrond! en dat op ruim 1000m hoogte!!
We hebben al veel wegen gereden maar deze weg was echt gevaarlijk.
We hebben er heel langzaam over heen gereden en waren blij dat we weer beneden waren.
Deze weg doen we dus niet meer hahahah.
We reden verder en moesten even bijkomen, we gingen op zoek naar een camping en kwamen daar rond 21:00 aan. Een aardige man gaf ons een plekje aan het water.
Helaas moest je hier i.v.m corona reserveren voor de douches maar omdat we vrij laat waren besloten we om morgen naar een andere camping te rijden en daar te douchen.
De volgende ochtend reden we vroeg aan .
We reden via de strynefjellsvegen en geiranger naar de volgende camping. Onderweg kwamen we weer genoeg schapen en geiten tegen.
En wat ook heel raar was , was om geiranger te zien zonder grote cruise schepen. Toen we hier een paar jaar geleden in een hutje zaten hadden we mooi zicht op het fjord en kwamen er super grote schepen binnen varen. Nu door de corona is dat nog niet mogelijk dus het was super rustig.
Ook wel weer fijn want je kon nu normaal rijden zonder al die grote bussen vol chinezen hahahaha.
We besloten om naar een camping te rijden waar we een paar jaar geleden met de tent hadden gestaan. als je een beetje optijd bent heb je daar een mooie plek aan het water met een super mooi uitzicht.
We kwamen optijd aan en zo leuk de aardige vrouw herkende ons nog.
En ook dit keer kregen we een mooie plek aan het water.
Dick en de kinderen zijn nog het water in geweest maar voor mij echt veels te koud. Ik heb de fotos gemaakt.
We hebben allemaal weer heerlijk gedoucht en genoten nog lang van een mooie avond .de temperatuur bleef ook lang goed dus we konden een keer lang buiten zitten.
Morgen wilde we naar een gletsjermuseum en daar nog even wandelen.
We komen elke keer iets anders tegen wat je kan doen dus we hebben al een heel lijstje voor de volgende keer.

• 13 Augustus 2020 - 09:12

Patricia:

Zo dat is dan wel echt een aflevering van de gevaarlijkste wegen
    Ik zal jullie opgeven voor het programma met die route haha.
    Gelukkig weer veilig terug beneden.
    Heb je er foto,s van gemaakt?
    Groetjes van ons

• 13 Augustus 2020 - 13:31

Oma:

Ja was dus eigelijk een weg aan het lopen die vroeger gebruikt werd door jagers. De rit met de auto had ook wel wat zeker het tunneltje. Je hebt geen 2maar 4 ogen nodig. Maar altijd leuker als de A2. Interessant he als ze over zo'n gletsjer vertellen. Veel plezier nog en geniet nog van de koelte hier niet te doen liefs oma