Paradijs op aarde!! - Reisverslag uit Vesterålen, Noorwegen van Sylvia Braafhart-van liere - WaarBenJij.nu Paradijs op aarde!! - Reisverslag uit Vesterålen, Noorwegen van Sylvia Braafhart-van liere - WaarBenJij.nu

Paradijs op aarde!!

Door: Sylvia

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

02 Augustus 2020 | Noorwegen, Vesterålen

Daar zijn we dan.
Senja, wat is dit een prachtig eiland.
We zijn al meerdere keren in noorwegen geweest en vonden de natuur alrijd al geweldig maar op Senja is het nog veel mooier.
Ruige bergkammen die uit de zee omhoog komen,
Groene valleien en parelwitte stranden.
De fotos uit de boekjes die we gezien hebben kloppen echt. Senja is echt een geweldig mooi eiland.
Als eerste reden we richting Gryllefjord. Vanaf hier start the scenic road.
Door heel Noorwegen heb je 18 scenic routes dat zijn eigenlijk de mooiste autoroutes in noorwegen. We hebben er al verschillende gereden in de afgelopen jaren en daar komt er vandaag weer 1 bij.
De route heeft verschillende stops met mooie uitzichtpunten.
Onderweg kom je door heel veel smalle tunneltjes en smalle weggetjes.
Heel leuk om te rijden.
We stopten ook even bij wat vroeger een heel park is geweest. het heet het trollenpark en je zou er de grootste trol ter wereld moeten zien. Maar helaas vorig jaar hebben ze brand gehad en is de trol helemaal afgebrand.
We liepen een rondje door het park en toen we uit het souvenirs winkeltje kwamen, kwam er opeens een dichte mist over het eiland heen. Binnen een paar minuten zat alles pot dicht en kon je helaas de mooie punten van de bergen niet meer zien.
We reden de route nog wel verder en op sommige plekken was de mist wat minder en kon je eigenlijk best mooie foto's maken.
Uiteindelijk besloten we naar de camping te rijden en lekker even te douchen en een beetje optijd te gaan slapen.
Hopelijk is het morgen weer opgeklaart.
De volgende dag begon met bewolking. we hebben eerst rustig aan ontbeten en vertrokken pas om 10:00.
Vandaag wilde we de wandeling Hesten gaan doen. Een bekende wandeling hier op het eiland. Aan het eind van de wandeling heb je zicht op de bergpunt Segla.
De wandeling zou ook geschikt zijn voor kinderen dus we gingen ervan uit dat hij niet te zwaar zou zijn.
Nou dat was hij dus zeker wel.
De start van de wandeling was meteen steil omhoog. In het begin denk je nog van "oke meestal begint de wandeling omhoog en daarna word het beter"maar dat beter worden was er niet hahaha.
Het bleef alleen maar stijgen en het werd zelfs steeds steiler.
Op een gegeven moment waren we op een punt gekomen waar je mooi uitzicht had op de Segla. Voor de top moest je nog wat hoger, maar alleen dick heeft de top bereikt Ik en de kinderen vonden het wel genoeg.
Gelukkig werd de bewolking en de mist steeds minder dus we hadden super mooi uitzicht bovenop de berg.
Na een tijdje te hebben genoten van het uitzicht liepen we weer terug.
Naar beneden gaat altijd een stuk sneller maar het eerste stuk was zo steil dat het best eng was, maar gelukkig zijn we allemaal weer heel beneden gekomen.
We besloten vandaag de scenic road verder te gaan rijden, we wilde vanavond de ferry van gryllefjord naar Adenes nemen zodat we ook de vesteralen nog mee kunnen pikken.
Het weer was heel mooi geworden en we hebben op veel plaatsen prachtige fotos kunnen maken.
Om 19:00 vertrok de ferry. Je moest er ruim een uur van te voren zijn.
We kwamen er alleen achter de we eigenlijk geen eten meer hadden en dat alle winkels dicht waren. Oeps niet aan gedacht hahaha.
Maar google doet wonderen en we vonden een heel klein afhaal restaurantje bij de haven van Gryllefjord.
En ze verkochten er zelfs brood dus we konden weer vooruit.
Na ook nog een lekker ijsje te hebben gegeten kwam de ferry eraan en konden we de boot op.
Het schommelde lekker je zou er zo op in slaap vallen.
De overtocht duurde 1:40 en dan kom je aan op Adenes.
We kwamen dus vrij laat aan en besloten dan ook meteen naar een slaapplekje te zoeken.
Snel gevonden, tegenover het strand.
Vanuit Adenes worden er walvis en orka safari's georganiseerd.
We reden de volgende dag naar het kantoor om te vragen of er nog plek was. Er was nog plek maar op open zee was het weer niet zo best er stond hele harde wind.
Ze twijfelde nog of ze uit gingen varen. Om 10:30 zouden we gebeld worden. Helaas kregen we een telefoontje dat het op zee te gevaarlijk was. Heel jammer maar het moet natuurlijk wel veilig blijven.
Maar ik had natuurlijk al een alternatief achter de hand. Een wandeling naar de Matind. Ook dit is een bergtop en aan de beschrijving te zien moest deze toch echt minder zwaar zijn als die van gisteren.
We starten de wandeling tussen de schapen en ook deze wandeling begon met een klim. dat beloofde weer wat!
Toch ging het wat makkelijker als gisteren en na de eerste flinke klim met op het eind over rotsen heen klimmen kwamen we op een plat stuk. daarna kwam er nog een klim en toen dachten we eigenlijk dat we er waren maar helaas eerst nog naar een andere bergkam lopen dus dat betekende eerst naar beneden om op de andere kam te komen en daarna weer omhoog hahah.
Maar we hebben volgehouden en hebben het allemaal gehaald en het uitzicht was weer betoverend. Het weer was vandaag perfect!!
Geen wolkje aan de lucht dus je kon ver over zee heen kijken.
Tijdens de wandeling hebben we zelfs nog twee zeearenden gezien. super mooie beesten met hun witte kop en staart en ook zagen we nog een gier of buizerd dat moeten we nog even opzoeken.
De terugweg ging weer een stuk sneller en we besloten daarna om even lekker naar 1 van de mooie witte stranden van de vesteralen te rijden.
Brenda en Dick zijn zelfs nog het water in geweest maar ik en sidney niet, veels te koud.
Daarna reden we verder en gingen we op zoek naar een mooi plekje.
En die hadden we weer gevonden.
Heerlijk aan het water en er lag weer elandenpoep dus wie weet......
Ik zag een klein smal paadje langs het water lopen en besloot daar te gaan kijken. Het kwam uit bij een kleine ronde open plaats. ze hadden hier al eerder een vuurplaats gemaakt, er stond zelfs nog een soort van pan. grappig wat je zo allemaal vind.
Er lag nog veel droog hout bij dus besloten we wat mee te nemen naar onze eigen plek en maakten daar een heerlijk vuurtje.
We zijn nu precies een week in noorwegen en we hebben al zoveel mooie dingen gezien dat het lijkt ofdat we hier al veel langer zijn.
We hebben nog twee weken en dan moeten we weer in Oslo zijn.
Senja en de Vesteralen waren echt fantastisch hier gaan we zeker nog een keer naar terug. We zijn nog aan het twijfelen of we de lofoten een stukje meepakken en daarna verder afzakken naar beneden.
we gaan ook even kijken waar het, het beste is qua weer.
jullie horen het weer!!

• 03 Augustus 2020 - 08:00

Patricia:

Wauw wat hebben jullie al veel gezien in die eerste week
    En wat heb je ontzettend mooie foto,s al gemaakt.
    Knap van jullie dat jullie die steile wandelingen omhoog naar de top
    Hebben volgehouden ik weet niet of ik dat zou kunnen.
    Jammer dat de walvis en orka safari niet door kon gaan misschien een andere keer voor jullie. Onze eerste week zit er ook op gaat zo snel voorbij hè. Geniet nog van de laatste 2 weken ik kijk weer uit naar de foto,s en je verhalen.
    Groetjes van ons allemaal.

• 03 Augustus 2020 - 21:02

Oma:

Zo was weer een hele belevenis wat jullie mee gemaakt en gezien hebben. Op de foto's kon ik al zien hoe fascinerend de natuur er is, maar eigenlijk ook verraderlijk het kan zo veranderen dat zag je wel met de mist. Jullie zitten wel op de plek met het mooie weer. Lager in Noorwegen is het slechter. Wat hebben jullie al veel gezien in 1 week en jullie hebben er nog 2 te gaan dus dat belooft nog veel mooie verhalen en foto's. Kijk wel uit naar het volgende verhaal. Veel plezier allemaal liefs oma